Atom Nieuws 2001 nummer 2
../../../images/back.gif ../../../images/exit.gif ../../../images/forward.gif
pagina 4
Treinbesturing
deel 2 - door roland leurs

In dit artikel ga ik u op de hoogte brengen van de vorderingen van papa's speelgoed: de electrische trein. In het vorige nummer van Atom Nieuws heeft u kunnen lezen hoe ik een en ander wil(de) aanpakken en welke ontwerpen ik daarvoor gemaakt heb. Alle stoplichtjes, seinen, lampen en lichtsluizen zijn gemonteerd en de boel is bedraad. Tot zover geen problemen.

De ellende begon pas nadat alles netjes ingebouwd was in de systeemkast van een oude pc. Dan blijkt weer hoe kritisch de digitale techniek kan zijn. Onverklaarbaar en moeilijk te vinden was het veranderen van een der registers bij het uitlezen van de lichtsluis status. John Feron gaf als tip: maak een set/reset flipflop en kijk of je daarmee daadwerkelijk een puls kunt detecteren op de kloklijn van het betreffende register. Dat bleek helaas niet het geval. En John kwam een avondje op visite tesamen met een oscilloscoop. Bijna niet te zijn, en dus net zichtbaar was daar een vreemd pulsje. Een van de kloklijnen voor een 74HCT574 vond het nodig om ook een miniscuul pulsje te geven bij het uitlezen van een '245. Te snel voor een flipflop, doch een 74HCT574 pikte het net op.

Dit probleem heb ik willen verhelpen met een oude theorie over lange kabels: plaats in de lijnen een serieweerstandje van ca. 150 W. Leuke theorie maar dat werkte helaas niet. Vervolgens nog een condensatortje over de betreffende klokingang en de 0 V geplaatst. En ziedaar, het stoorpulsje is niet meer.

Voor de rest bleek de schakeling op de print goed te werken. Zelfs de printplaat had geen problemen in de vorm van onderbrekingen of sluitingen. Complimenten aan de maker!

Ik wil dit artikel kort houden, want enerzijds heb ik niet veel te melden, anderzijds heeft Leendert Bijnagte ook nog het een en ander over treinen te melden in dit nummer. Maar ik wil toch nog even kwijt dat ook de software vorm krijgt. Het is nog lang niet zoals ik het graag wil, maar toch kan de trein al "zelfstandig" rijden en stoppen bij stationnetjes. Ook de daglichtdetectie werkt goed. Als het begint te schemeren gaan de lampen in de huisjes aan. Wordt het helemaal donker, dan gaat de rest van de verlichting ook aan en gaan de stoplichten met oranje lichtjes knipperen. Bij de "zonsopgang" gaat de verlichting weer uit en hervatten de stoplichten het reguliere patroon. Het andreaskruis bij de overweg laat de twee rode leds knipperen als de trein nadert en gaat weer op groen als de trein voorbij is.

Het gaat de goede kant op, en dat met alleen rondjes rond de kerk....

Met vriendelijke groeten uit een zonnig Born,

Uw machinist, Roland Leurs

../../../images/back.gif ../../../images/exit.gif ../../../images/forward.gif